Google+

Kilometers lange files nog langere ergenis

Kilometers lange files nog langere ergenis

Kilometers lange files nog langere ergenis. Laat ik als eerste zeggen dat ik geen expert ben wat betreft files. Integendeel, ik rijd niet echt veel. Af en toe rijd ik met een busje met wat bijzondere mensen naar hun dagbesteding. Sinds een maand merk ik dat het steeds drukker wordt. Ik woon onder de rook van Utrecht en de eerlijkheid dient mij te zeggen dat het hier echt heel druk is.

Iedereen is er op zijn manier mee bezig:

  • de politiek sukkelt naar het rekeningrijden
  • de milieu gerelateerde groeperingen wensen minder tot geen smerige uit stoot meer
  • de gilde van vrachtwagenchauffeurs kampen dagelijks met een enorme achterstand in kilometers
  • de werkgevers breed krijgen hun mensen niet op tijd aangeleverd
  • de mensen in de file kijken soms wat gelaten om zich heen maar ergeren zich dood

Het kost een vermogen

Volgens mij is iedereen het er mee eens dat filerijden nergens goed voor is en eigenlijk alleen maar geld kost. De oorzaken van de files zover als ik het kan begrijpen:

  • een groeiende economie
  • vrachtwagens die teveel inhalen
  • vrachtwagens die meestal ongelukken veroorzaken
  • automobilisten die zich niet aan de regels houden
  • te weinig asfalt
  • te veel verkeer

Er zullen vast nog veel meer oorzaken zijn maar met mijn beperkte brein kom ik niet verder.

Rekening rijden

De politiek ontkomt niet aan “rekening” rijden kort gezegd de rijder betaalt. Simpel als de automobilist laat betalen voor de gemaakte kilometers dan zal dat vast wel mensen ontmoedigen om met de auto te gaan. Het alternatief, de fiets, de E-bike het OV (openbaar vervoer).

Ik zou zeggen wordt wakker.

In een half jaar tijd is de benzineprijs per liter 20 cent gestegen. Scheelt 10 euro op een gemiddelde autotank. Zijn we minder gaan rijden? Nee hoor, integendeel we zijn meer gaan rijden.

De politiek beseft dat als er straks allemaal elektrische auto’s rijden er niks meer in de staatskas belandt, de kilometerheffing compenseert dat wellicht.

Lastig maar op te lossen

Altijd als er wat moet veranderen dan hebben we de neiging om dat maar half te doen. Een beetje meer asfalt, een beetje meer belasting heffen. Ik denk dat de ingreep veel harder moet zijn.

Ik denk wel eens, waarom zijn er zoveel auto’s op bijna hetzelfde moment?

Het antwoord is voor een deel vrij eenvoudig.

Ze moeten wellicht allemaal op hetzelfde tijdstip ergens zijn.

Een bioscoop die maar één voorstelling biedt op één tijdstip kan rekenen op een hoop gedrang. Een beetje eigenaar programmeert dan gewoon meer voorstellingen.

Als we in staat zijn werknemers en werkgevers meer te “programmeren” dan zou de weg 50% minder bezet worden waar normaal een file is.

Als ik om 8:30 op mijn werk moet zijn en anderen 0m 9:30 zal dat al een effect hebben.

Natuurlijk kun je weer heel veel obstakels bedenken die het plan onderuit zouden kunnen halen. Niets is makkelijker dan dat. Maar in een wereld met dermate veel technologie is een vervoer-rooster op maat absoluut geen probleem.

Natuurlijk moet iedereen meewerken (verplicht) en zullen auto’s moeten zijn uitgerust met het rooster van zijn chauffeur op maat.

Kilometers lange files nog langere ergenis