Puistenkop moet op de fiets
De puber moet uit het openbaar vervoer en op de zogenaamde e-bike.
De e-bike is een fiets met electrische aandrijving en soms ook met slechts trap ondersteuning.
Teveel jongeren maken gebruik van het openbaar vervoer.
Mooie boel, eerst willen we iedereen in de trein en bus en nu rammen we de puistenkoppen er weer uit.
Tja, ze nemen teveel plek in. De “normale” werkers, waar het openbaar vervoer voor bedoeld is, mijden de overvolle treinen en bussen en gaan gewoon weer met de auto.
In vele gemeentes wordt er nu geprobeerd d.m.v. subsidies de jongeren op de e-bike te krijgen.
In hetzelfde artikel wordt ook melding gemaakt van de zogenaamde High speed pedelec, zeg maar “hoge snelheid fiets”.
Een beetje pedeler kan een snelheid van 45 kilometer per uur halen.
Kijk en dan begint de ellende al weer. Er gaan stemmen op om speciale snelwegen te maken alleen voor de hoge snelheids fiets en electrische scooters.
Ook zul je in de toekomst er zeker een bijpassende helm bij moeten dragen.
Als dat eenmaal gebeurd zullen alle fietsers een helm op moeten zoals in de zachte sector landen, b.v. Zweden en de V.S.
Momenteel verplaatsen zich al miljoenen fietsers zich door het Nederlandse landschap. Helaas concentreren deze miljoenen zich juist in de drukke steden.
Jarenlang gebeurd er helemaal niets aan de dichtgeslibde fietspaden. Je hebt gewoon mazzel als er überhaupt een fietspad is.
Puistkoppen met koptelefoon of Iphone rijden als zombies met zijn drieën naast elkaar. Het lijkt alsof het een nationale sport van hun is om zo asociaal als maar kan andere weggebruikers het leven zuur te maken.
Geloof me op de twintig kilometer die ik afleg voel ik me onveiliger dan op een snelweg in een auto. Een helm zal daar weinig verandering in brengen.
De eerlijkheid dient mij te vertellen dat ook automobilisten behoorlijk asociaal en puisterig kunnen zijn.
Gisteren nog reed ik achter een auto die slingerend 30 kilometer per uur reed op een weg waar 70 geen probleem is.
Nadat ik na veel moeite me naast de desbetreffende auto had gemanouvreerd, zag ik een jonge vrouw driftig typend op een Iphone, smartphone whatever. Toen ik agresief toeterde kreeg ik de bekende vinger zonder ook maar één cent te betalen.
Je kind laten fietsen naar het voortgezet onderwijs is een zware opgave nu het duidelijk is dat bij het eerste spatje regen of koude kindlief tussen 4 en 12 op volle snelheid door paps en of mams naar de dichtsbijzijnde basisschool wordt gebracht.
Dubbel geparkeerd en nog met een handdoek op het hoofd worden kinderen gedumpt op een kleine 300 meter van het ouderlijk huis. Buurtbewoners kijken machteloos toe hoe hun beloofde rustige wijk veranderd in een kermis met botsauto’s.
Opvallend zijn de op de stoep geparkeerde Audi’s,BMW’s en Kever verkeerd. Alleen in het weekend keert de rust volledig terug.
Net als altijd zullen er eerst veel ongelukken en frustratie voorafgaan aan het denken van onze ambtenaren.
Ook de jongeren hebben recht op een bus of trein. Iedereen moet zijn best doen om in beweging te blijven en niet om het openbaar vervoer te ontlasten. Het openbaarvervoer zal zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.