Schijt aan omwonenden
Voor veel mensen een feest, maar voor een hoop omwonenden een verschrikking. De gemeente heeft schijt aan omwonenden.
Als burger heb je het recht om te klagen als er een evenement in jouw buurt plaatsvindt of gaat plaatsvinden.
Gemeenten hebben hun eigen zogenaamde evenementen- beleid.
Klachten van omwonenden lijken de gemeente niet te bereiken. Klachten die wel door komen worden nooit of nauwelijks teruggekoppeld.
U snapt het al, er zit een economisch beleid achter. Dat moet wel want anders luister je toch naar je burgers?
Het is helder dat de gemeenten het economisch belang boven het burgerbelang stellen.
Wat is daar nieuw aan?
Nou, helemaal niets. Het is alleen bar vervelend. Een buurman die tot laat zonder aankondiging de hele buurt confronteert met zijn nieuwe mega-installatie met booming bass. Je schudt in je bed terwijl je weet dat je de volgende dag gewoon weer vroeg op moet.
Ik vergeef mezelf de gedachte dat de buurman schijnbaar dik kan leven van zijn uitkering die ik voor een deel financier.
Ja, zo ontstaan deze rechtse gedachtes ook bij Linkelinks en dat maakt het extra zuur.
Toegegeven het beeld van mij buurt is de laatste jaren veranderd. Zag je eerst dikke buurmannen met dikke buiken en tattoo zitten op een bierkratje.
Ik zie nu zielige onderlagen die schichtig een sigaretje buiten roken omdat ze niet meer binnen mogen roken.
wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Helemaal niks. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat er van de burger een bepaald soort van sociaal gedrag wordt verwacht. Je je eigen buurt schoon houdt. Je geen zwerfvuil naast de ondergrondse afvalbakken plaatst omdat die vol is, of dat je karton niet in de opening past.
De gemeente volstaat met een sticker op de zijkant die vermeldt dat zwerfvuil niet is toegestaan.
Een gemeente die zijn burgers niet hoort, moet niet verwachten dat die zelfde burger de noodsignalen van zijn gemeente hoort.
Oplossing
De oplossing ligt voor de hand. Luister naar je burgers. Zorg dat je evenementenbeleid zo min mogelijk mensen raakt. Zorg dat je de directe omgeving, lees mensen in de buurt, goed geïnformeert.
Laat in ieder geval zien dat je de klachten serieus neemt.