Vol met leugens
Consumenten worden gewoon belazerd en bedrogen. De consumentenbond wijst op de vele misleidende etiketten waar de meest idiote en niet ware beloftes op staan. Denk daarbij aan , rijk aan vezels, “Meer dan vetarm”, ” rijk aan omega x”.
En dat allemaal om sukkels zoals u en ik, nou ja, hoofdzakelijk ik, te belazeren. Gezondheid is momenteel voor veel mensen zeer belangrijk en met meer dan gewone interesse worden de etiketten zelfs makkelijk zonder bril gelezen.
Geloof me hoe groter de letters, hoe groter de leugens. Hoe kleiner de letters hoe meer vervelende dingen er in zitten, maar meestal wel de waarheid. Ik trap altijd in die onzin en met mij wellicht nog een hoop anderen. De etiketten worden vooral gebruikt door de fabrikanten om de consument te attenderen dat hun product beter, sneller werkt en gezonder is dan het product van de concurrent.
Met de wet in de hand kun je stellen dat misleidende boodschappen op een etiket niet mogen. MEER VEZELS op een blikje mais is een schot voor open doel. Nog erger wordt het als ronduit ongezonde producten een etiket krijgen die suggereert dat hun product wel gezond is. Bijvoorbeeld een zak chips met de tekst “Vitamine C onzichtbaar toegevoegd”.
Iedereen wil zijn product verkopen maar moet dat gewoon niet over de ruggen doen van de toch al goedgelovige klant, zoals ik.
Geloof me Linkelinks zit boordevol met vitamines en vezelrijke letters.
Maar ja, wat gaan we er aan doen? Ik stel voor dat elk product verplicht wordt om er op te zetten “wat u hier leest is niet waar”. Maar goed dan zullen ze wel weer iets op de bodem plakken.
‘Eet ik ’t’ of etiket? Wat je wel vaak kunt lezen is koolhydraten en suikers (=zit echt overal in, zelfs in zoute producten, als smaakversterker’ en vet, maar als die cijfers te laag worden weergegeven dan is de ramp nog groter. Kortom een accijns op de slechte stoffen en te grote hoeveelheden die het product ongezond maken? Accijns erop en we worden vanzelf bewust van wat we doen. Maar ook de producenten zullen dan (nog) meer letten op de samenstelling van hun producten.