In deze tijd van crisis zal ik u misschien wel vervelen met dit verhaal, maar toch geeft dit stuk aan hoe er soms vreemd met de consument wordt omgegaan. Ik zal bij het begin beginnen.
Gezien alle files heb ik een aantal jaren geleden een brommer gekocht. Gezien de reisafstand werd mij geadviseerd een brommer te nemen met niet al te kleine wielen. Zo kwam ik uit op een Honda Scoopy uit 1995 voor een bedrag van ongeveer 600 euro ex helm ex slot. Ik heb alleen ervaring met auto´s en niet met brommers dus voreg ik in de winkel meteen een verzekering aan. De rijwielhandelaar deed dat meteen voor mij en er kwam nog eens 65 euro boven op.
De Honda was eigenlijk al oud, maar reed als een duiveltje. Gezien mijn onervarenheid reed ik als een stijve negentiger de eerste kilometers met zweet op mijn voorhoofd. Alles went, zelfs een brommer. Heerlijk om door de polder te scheuren naar je werk, geen files. Normaal een uur nu een half uur.
Na een maand kapte mijn kilometerteller er mee. Even de winkel gebeld en die kon me vertellen dat die niet meer bestonden en de brommer was eigenlijk ook al te oud. Mooie service. Toen maar naar een niet zo bekende rijwielhandelaar gereden. Het bleek een Marokkaanse kleine zelfstandige die me garandeerde binnen no-time zo´n ding te kunnen bestellen. Helemaal waar en mijn brommer deed het weer helemaal perfect.
Nu een aantal jaren en reparaties verder, vertoonde de Honda toch wel mankementen die mij verontrustten.
Alsof het geluk me toelachte kreeg ik een mailtje van een vriend van mij die wel een brommer voor me had, een Hyosung scooter.
Ik zie u al knikken, u kent dit merk vast wel. Maar goed, brommer opgehaald, naar het postkantoor even overschrijven, naar huis gereden en mijn verzekeringsmaatschappij op internet bezocht.
Even wat zaken invullen zoals bouwjaar, vorm van verzekering en aantal schadevrije jaren.
Ik vul alles in en er rolt een bedrag uit van 35 euro. Vreemd denk ik nog, de Honda kost mij 65 euro per jaar. Zal wel een diefstal verzekering bij zitten. ik neem me voor om dat binnenkort uit te gaan zoeken.
Na een dag krijg ik een briefje van de verzekeringsmaatschappij waarin staat dat ze nog wat gegevens nodig hebben:
– sleutelnummer en merk slot
– bewijs van mijn schadevrije jaren.
Onder protest vul ik mijn sleutelnummer in van het slot van de Honda en verder meld ik dat zij notabene exact weten hoeveel schadevrije jaren ik heb omdat ook mijn andere brommer de honda al bij hun verzekerd is. Als u denkt waarom betaalt hij nog voor die Honda? Nou, heel eenvoudig. Die staat te koop en als er een koper wilt rijden dan moet hij verzekerd zijn.
Enveloppe dicht, opsturen en maar weer wachten.
Mijn verzekeringsmaatschappij belt mij na een aantal dagen.
Een vrouw zegt mij het volgende.
Dat van dat slotnummer was hun fout, maar die schadevrije jaren moest ik aantonen.
Rustig maak ik haar duidelijk dat er nog een verzekering bij hun loopt en dat ik daar al 5 schadevrije jaren mee hebt opgebouwd.
Tja, zegt de vrouw, dat telt niet. Oh, waarom niet?, vraag ik. Omdat die verzekering nog loopt. Dan wauwelt ze nog wat over dat deze vorm pas is ingevoerd. Ik zeg haar dat ik er niets van begrijp. Ze vraagt me een momentje en vraagt dat nog eens na bij een collega. Nee, meneer meldt ze wijfelend , het is echt zo.
Ik zucht en vraag haar waaom de Honda 65 euro kost en die andere maar 35 euro? Tja, dat komt door de schadevrije jaren is het laconieke antwoord. Ik had 5 schadevrije jaren ingevuld. Mijn Honda bouwt dus niets op. Ja dat klopt hakkelt de vrouw.
Alleen als u nu een brommer aanmeld dan gaat die brommer opbouwen en gaat uw jaarpremie omlaag. Theoretisch zou ik dus mijn verzekering van de Honda moeten opzeggen., dan ontvang ik een papiertje van schadevrije jaren, dan meld ik mijn brommer weer aan en dan krijg ik wel die korting? Ja, antwoord ze weifelend.
Het moet niet veel gekker worden. Ik begin mijn geduld te verliezen. Mevrouw dit is echt ongelooflijk dom en ik zal Kassa en Opgelicht inschakelen. Het maakt weinig indruk. Ik zeg haar dat ze gewoon de polis moet afmaken en die opsturen, wat ik verder zal doen zal de verzekeringsmaatschappij wel merken. Wat een l.u.l.!
Ben ik nou gek of is dit gewoon list en bedrog?
De HYosung is nog niet verkocht. Ik hou de Honda.