We hebben zoveel auto’s, 7,7 miljoen personenauto’s
Zitten natuurlijk ook nog wat lease-bakken bij. maar dat betekent wel dat drie op de tien huisoudens geen auto hebben. Als je zelf al jaren auto rijdt kun je je dat niet voorstellen. Als iemand van in de dertig zegt dat hij of zij geen rijbewijs heeft dan klinkt het bijna hetzelfde als iemand die zegt dat die niet kan lezen of schrijven. We moeten ons ook realiseren dat sommige mensen meer dan 1 auto hebben. Van die eerder genoemde 7 miljoen heeft 25 % meer dan 1 auto. 100 % wil hun auto het liefst voor de eigen deur hebben staan. Maar wie hebben er dan geen auto? Het gaat hier meestal om mensen met een laag inkomen en niet zozeer om mensen die auto’s haten.
Leasebakken kom je vooral tegen bij mensen met wat meer inkomen. De omklapgrens voor lease auto’s ligt ongeveer bij een inkomen boven ongeveer 36000 euro op jaarbasis.
De auto het gezinsdier van de familie. Geen statussymboor meer. De gestegen benzineprijzen bij de pomp doen vermoeden dat men erg gehecht is aan deze vorm van vervoer. Nu nog mopperend, maar over een tweetal maanden betalen we gewoon 2 euro per liter bij de pomp. Waarom moeten we nou meer betalen? Is het de olieprijs? Is het de crisis? Is het de macht van de arabische landen?
Wat zou er gebeuren als we gewoon even gaan stoppen met die auto?
De treinen en bussen lopen vol. Nog voller dan ze al waren. De werknemer komt nog later op zijn werk vanwege de files op het station.
Als je dit een maandje volhoudt dan gaat de prijs van benzine rap omlaag. Waarschijnlijk schaffen ze eerst het kwartje van Kok af en daarna krijgen we schreeuwende reclames van Shell en andere energieleveranciers.
De auto kost elk gezin een hoop geld, maar geeft zeker op zondag de nodige ontspanning. Thuisblijven en wachten of er iemand langskomt is saai en kost uiteindelijk ook geld.
Carpoolen, auto’s delen, green wheels allemaal vechten tegen de bierkaai, gewoon stoppen met autorijden.