A HEALTHY BODY, A HEALTHY MIND.
Als ongeboren kind ben je al aan het bewegen in de baarmoeder, alle basale bewegingen worden aangesproken, geoefend. Komt het in de baarmoeder tekort aan vitaminen en eiwitten, dan kan hij als baby een slechte zuigreflex ontwikkeld hebben en daardoor moeite hebben om de belangrijke moedermelk binnen te krijgen. Hij loopt groeiachterstand op, waardoor spieren, gewrichten, pezen en zenuwen onvoldoende ontwikkeld kunnen worden. Daardoor zou de kruipfase overgeslagen kunnen worden waardoor de kans groot is dat zijn oriëntatie in de wereld om zich heen niet compleet is. Die wereld blijft iets onbekends voor hem en hij zal weinig zin hebben om die te gaan verkennen. Door middel van extra aandacht in de vorm van kinderfysiotherapie is het kind gebaat. Hij ontdekt dat zijn omgeving niet bedreigend hoeft te zijn. Uit bovenstaande blijkt dat het aanreiken van gezonde, dus gevarieerde voeding een hoge prioriteit vraagt.
Gezondheid kun je niet kopen, al willen de reclames je die wel verkopen. Ongezonde of eenzijdige voeding belemmert een goede ontwikkeling van de spieren, gewrichten en het zenuwstelsel. Een kind dat bijna zonder ontbijt naar school gaat, luncht uit een grote zak chips en warm eten uit de magnetron voorgeschoteld krijgt, zal zich letterlijk niet sterk voelen en dat zal meestal ook gepaard gaan met een zich niet lekker in zijn vel voelen. Van ouders/verzorgers mag verwacht worden dat goed voorbeeld goed doet volgen. Sla nooit het ontbijt over: het lichaam moet als het ware opgestart worden, de lunch moet de verbruikte energie weer aanvullen en voor het avondeten is een lichte maaltijd voldoende omdat de nachtrust voor de deur staat. Helaas is vaak te zien dat in deze snelle door moderne sociale media geleide maatschappij te zien dat er gegrepen wordt naar eenvoudige, snel te consumeren oplossingen. Veel kinderen zijn niet meer bekend met het zelf bedenken van een leuke invulling van de vrije tijd. Gewoon op eigen afspraak buiten spelen met leeftijdgenoten uit de buurt is bijna uniek te noemen: een kind wordt gebracht naar zijn “speelruimte” of wat ik nog erger vind, heeft een afspraak met virtuele vrienden. Zo is te zien dat veel kinderen niet weten wat vallen betekent en is het nodig dat zij dat leren te ervaren in de gymlessen als basisvaardigheid. De ironie wil dat vanwege bezuinigingen de gymlessen op de basisscholen niet meer of heel vaak niet meer gegeven worden door de vakleerkrachten en dat de groepsleerkrachten de gymles invullen met heel veel “basisbewegingtekorten”. Als oud-gymdocente houd ik een sterk pleidooi voor het (her)invoeren van de gymlessen op de basisschool door vakleerkrachten en dat ouders op alle gebied een goed voorbeeld voor hun kroost willen zijn.
Mooi en correct gezegd! Ondersteun graag het pleidoor voor het (her)invoeren van de gymlessen op de basisschool door vakleerkrachten!