Wie wil er nog leraar of docent worden???
Het aantal aanmeldingen voor de opleidingen tot leraar dan wel docent is schrikbarend teruggelopen.
Zelf ben ik in een grijs verleden opgeleid tot leraar. Gezien mijn prestaties op de middelbare school koos ik voor een vervolg van het pretpakket te weten omgangskunde en gezondheidskunde.
Met veel enthousiasme aan begonnen en in 6 jaar tijd afgerond. Geen studiebeurs, maar gewoon zelf betaald door te werken als glazenwasser en kattenbakkorrels rondbrenger.

Omgangskunde zou een nieuw vak worden op de “middenschool” en wij zouden die leraarplekken moet opvullen.
Gedurende mijn studie veranderde er enorm veel. Leraren die zogenaamde naaldvakken gaven voelden zich bedreigd door de nieuwe lichting en konden met een soort van deskundigheidsbevordering in een paar maanden hun bevoegdheid krijgen voor het vak omgangskunde….
Tja weg perspectief, weg baan. Heb dus ook nooit een baan gekregen in deze twee vakken.
Zuur genoeg kun je nu de gevolgen merken. We gaan niet meer met elkaar om, we gaan om elkaar heen.
Wie wil er nog leraar of docent te worden?
Ik had dat allemaal kunnen veranderen…
De huidige status van docenten en leraren van nu is stuitend te noemen.
Ze zijn de verschoppelingen van ons systeem.
De politiek weet de groep te raken en nog verder uit te knijpen. Geen hond wil nog voor de klas staan.
Op sommige scholen ben je als leraar volkomen vogelvrij en is elk optreden weer een evenement waar je normaliter gevarengeld voor zou ontvangen.
Respect heb je niet vanzelf, dat moet je verdienen, dat moet je afdwingen.
Dik gelul dus. Indien de maatschappij, dus ook de politiek, zijn waardering uitspreekt voor het onderwijs en dat ook in daden omzet dan zou dat een enorme boost kunnen geven.
Momenteel moeten leraren het doen met veel creativiteit, veel tegenwerking, weinig waardering, veel leerlingen, weinig faciliteiten en een enorme prestatiedruk.
De leraar wordt al een lange tijd geschaard in het rijtje van “geestelijken”, “hulpverleners”en “klaarovers”. De vakgebieden zijn bezoedeld door dezelfde vakmensen, maar in het geval van docent en leraar ook door de maatschappij.
De indruk bestaat dat de leraar en docent anderen niks meer hebben te leren omdat die anderen niet willen leren en de docent/leraar ook zelf niets geleerd heeft.
En hoe voel je je nu zou ik als omgangskundige kunnen vragen.
Dat gaat me niks aan, ik laat jou toch ook met rust.