Likbussen zijn LOMP
Hot news was het in Utrecht en daarna ook landelijk.
Een verstandelijk gehandicapt meisje was door de chauffeur “vergeten”. Is wereldnieuws natuurlijk, maar gebeurt wel vaker.
Kleuters, peuters, honden die door de chauffeur, lees ouder, even alleen worden gelaten in de snikhete auto dan wel als ze even gaan betalen bij het tankstation.
Misschien overdreven, maar ik laat ze niet alleen in een auto ook al moet ik alleen maar even naar de kassa na het tanken.
In mijn buurt is het bijna file rijden wat betreft speciaal vervoer door taxi bedrijven. Het lijkt wel alsof mensen er speciaal op geselecteerd zijn. “U heeft een mongooltje, mooi gezien het busvervoer mag u een huis huren op de klompstraat nummer…..
Wat is er aan de hand met het vervoer van Klomp? Nou veel. Klomp moet ook zijn hoofd boven water houden en schrijft dus heel scherp in om de gemeentelijke opdracht voor vervoer van deze doelgroepen gegund te krijgen.
Bijna 100 procent van de chauffeurs hebben een los contract. Geloof me dat zijn hele losse contracten. Veel mensen die hun reguliere baan hebben verloren belanden in een dergelijk busje. Niet om mee te rijden, maar als chauffeur.
Onervaren, soms rechtstreeks via een uitzendbureau. Je vraagt je of of er wel een deugdelijke screening is.
Als chauffeur ben je gebonden aan zeer strenge regels en die zijn niet altijd in het voordeel van de klant, onze zorgkinderen, nee hoor het gaat om de snelheid, efficiënte route en controle.
Nog mooier de klant wordt ook gebonden aan lastige regeltjes, die elk sociaal contact met de chauffeur verbieden.
- je mag de chauffeur niet meer bellen om af te melden
- je mag je kind ook niet ergens anders laten afzetten
- je mag je kind ook niet ergens anders laten ophalen
- je dient klaar te staan als de chauffeur in je straat arriveert
- realiseer je dat de chauffeur ten hoogste 3 minuten blijft wachten
- afmelden gaat via een website, klinkt handig maar is het niet.
Er zullen er vast nog veel meer zijn. Let wel het gaat hier niet om het vervoer van een pakketje, maar om kinderen met een handicap! Op deze manier kun je van Track en Trace spreken, geen hart meer voor waar juist deze kinderen behoefte aan hebben. Ouders willen er op kunnen vertrouwen dat de chauffeur zijn werk goed en vakkundig kan doen.
Tegenwoordig hoor je vaak,;”je mag blij zijn dat je kind nog in aanmerking komt voor dit soort van vervoer”. ja dat moet je zeker, maar je hoeft niet de zorgelijke kwaliteit dan maar te slikken.
Autistische kinderen zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor prikkels en ook vaak wagenziek. Chauffeurs worden gedwongen om te rijden alsof hun leven er van afhangt en vloeken en tieren als een kind niet direct naar buiten komt. Kinderen komen na 1 uur heen en 1 uur terug overprikkeld thuis. Het blijven motiveren van deze kinderen om toch wel naar school of dagbesteding te gaan wordt meer en meer een terugkerend gevecht.
Dit is geen hetze tegen de chauffeurs, maar tegen het bedrijf en tegen gemeentes. Het uitbesteden, gunnen betekent niet dat je altijd naar een andere kan wijzen. De gemeente is medeverantwoordelijk voor de kwaliteit.
Vervoersbedrijf Klomp geeft aan dat het elk jaar weer even wennen is. Routes moeten nog verkend worden, veel nieuw personeel. Klinkklare onzin, juist omdat deze problemen elk jaar weer voorkomen kunnen ze daar al in een vroeg stadium op anticiperen, maar ja losse contracten ga je zo laat mogelijk aan. Veel ouders weten 1 dag voor school begint pas wie hun chauffeur wordt. Soms horen ze helemaal niks.
Het wordt tijd voor een klompendans.