Files kosten miljoenen
Het bedrijfsleven lijdt onder de aantrekkende economie. Er wordt weer meer vervoerd over de weg. Persoonlijk was ik een stuk blijer met de teruglopende files van pak hem beet 2 jaar geleden. Minder kepen, minder verkopen, minder vrachtwagens. De laatste tijd steekt het weer de kop op. De files op de bekende en onbekende wegen.
Files niet veroorzaakt door de personenauto’s omdat er ineens meer auto’s rijden, nee echt niet. Meer files door stampende en ronkende vrachtwagens en bestelbusjes.
Inhalend veroorzaken ze lange files omdat hun snelheid van dien aard is dat een dergelijke manoeuvre een paar kilometer duurt. Hoe vaak horen we tegenwoordig niet de meldingen van files veroorzaak door scharende vrachtwagens.
Geloof me die krengen scharen echt niet vanzelf. We zijn blij met de aantrekkende economie en we moeten echt wel wat aan de wegen doen die nu net zo hard dichtslibben als mijn bloedvaten. De prijs voor “welvaart” zullen we moeten betalen door meer en breder asfalt. Meer vervuiling en meer vrachtwagens.
Een aparte groep vormen de desperado’s van de snelwegen. De opgevoerde bestelbussen die niets ontziend scheuren over de snelwegen om onze economie te helpen. Met 140 km per uur scheuren ze mij voorbij of kleven met hun platte neuzen irritant aan mijn achterklep.
Je krijgt de neiging om even op je rempedaal te staan, maar je beseft dat een bestelbus net ietsje zwaarder is dan je gefinancierde Fabia.
Op de snelwegen mogen we telkens harder rijden, meer vervuilen en meer lawaai veroorzaken. De prijs voor welvaart is een dure, maar dat deert niet.
Linkelinks is geen milieu neuker maar wil wel graag aangeven dat als vrachtwagens en bestelbusjes zich wat beter aan de regels zouden houden we absoluut minder files zouden hebben.
Kijk dan hebben we die druppel ook weer opgelost en voor de rest moeten we eigenlijk blij zijn met het nieuws over de files.