Passend onderwijs past niet
Maatwerk, extra begeleiding, zorg voor kinderen zomaar wat kreten die ouders kregen te horen. Hun kind gewoon in het reguliere onderwijs, dat is goed. Alleen in heel bijzondere gevallen was er nog speciaal onderwijs.
Geweldig zou je denken, mijn kind opgenomen in het reguliere onderwijs.
Er is een ombudsman nodig om al die mogelijke beloftes flink onderuit te schoppen.
Speciale kinderen blijken niet dat te krijgen wat ze nodig hebben. Het reguliere onderwijs kan het niet aan, wil er niet aan.
Ouders en scholen staan recht tegenover elkaar en kinderen blijven thuis.
Wat men vergeet is om je af te vragen waarom er zoveel kinderen op het speciaal onderwijs zaten?
Ze zaten daar niet voor hun lol en kregen daar tenminste de extra aandacht die ze nodig hebben…. Dat is passend onderwijs.
Ga nu niet vertellen dat je datzelfde kunt aanbieden in een reguliere klas.
Echt niet, daar is allang voor gewaarschuwd, maar het moest en het zou gebeuren. Kinderen zouden te “makkelijk” een dure plek innemen.
Hoe haal je het in je botte kop om eerdere waarschuwingen in twijfel te trekken? Nou, gewoon omdat we er geld mee uitsparen.
De juf voor de klas kan prima een licht autistisch kindje opvangen, geen probleem. Zover ik weet hebben de meeste scholen te kampen met een enorme werkdruk en enorme grote klassen. Halveer de klassen en dan heb je pas een goed product. Maar ja, dat is echt heel duur.
Er is volgens de ombudsman nu geen regie indien er problemen ontstaan tussen scholen en ouders. Ja, dat klopt, nu niet, maar daar voor ook al niet.
Het enige waar aan gedacht werd is besparing van geld en niet over de constructie om je zogenaamde hogere doelen te behalen.
Op ouders wordt gejaagd, alles gaat op de schop. Leerlingenvervoer is niet gegarandeerd. Kinderen willen niet meer naar de school. Leraren kunnen het niet meer aan.
De leerkrachten geloven zelf niet in passend onderwijs, blijkt uit een artikel van 3 september 2015.
Het gekke is, dat schooldirecties, interne begeleiders en zorgcoördinatoren wel positief zijn.
Die mensen staan niet met hun ” poten” in de modder. Directies hebben er financieel baat bij en interne begeleiders hebben er een baan mee gekregen.
Verandering in een verankerd systeem kun je niet zomaar doorvoeren omdat de stip op de horizon is verzonnen door een boekhouder.
Het gaat hier om kinderen en deze regering moet zich kapot schamen hoe ze de dure zorg eigenlijk alleen nog maar duurder maakt en zeer onvriendelijk voor speciale kinderen.
Het is een repeterende breuk, de bezuinigingen in het onderwijs. Maar wel allerlei taken in het onderwijs toevoegen. Hier wordt de basis gelegd voor de zelfstandige burgers van de toekomst. Daarom is wat je nu aan onderwijs aanbiedt, juist ook in sociaal opzicht, zo ontzettend belangrijk. Maar als dat resultaat over tig jaren blijkt, dan zijn de huidige opportunistische politici allang verdwenen met gevulde zakken.