Senioren snappen er geen hout van
Senioren snappen er geen hout van. Veel senioren verwachten problemen om alle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering bij te kunnen benen.
Een onderzoek onder de leden van de Unie KBO heeft dat aangetoond.
Problemen stapelen zich op.
De vrees is dat de overheid het vermogen van de senioren overschat. De verwachting is dat veel senioren het echt niet meer kunnen volgen. Niet omdat ze dom zijn maar omdat het rappe tempo van veranderingen veel te vlug gaan. Het onderzoek geeft naast die verwachting ook aan dat er nu al senioren zijn die re niet meer uit komen.
De problemen spelen in dit geval bij de digitale dienstverlening. Ook moeten we niet vergeten dat de leden van de groep redelijk kon omgaan met de computer en we hebben het dus niet over de enorme groep ouderen die er helemaal niks meer van kunnen bakken. Het KBO schat in dat het hier gaat om een aantal van 1,2 miljoen senioren.
De overheid slaapt
Ja de overheid slaapt en neemt maar gewoon aan dat ouderen de snelheid van de ontwikkelingen kunnen bijhouden en dat de ouderen de digitalisering ook zelf graag willen. Een enorme miskleun als je het onderzoek leest. Ouderen kunnen het niet bijhouden, er wordt hun ook niets gevraagd. Steeds meer blijkt dat en steeds meer worden directe lijnen voor informatie afgesloten. Ouderen kunnen niet meer gewoon de dienst bellen om uitleg te krijgen. Onbegrijpelijk omdat iedereen allang doorheeft dat onze bevolking rap aan het vergrijzen is en dat er grote groepen zijn en blijven die thuis zijn in het bedienen van digitale knoppen.
Het moet dus altijd mogelijk blijven om gewoon iemand “aan de lijn ” te krijgen stelt Unie KBO.
Digitale Gemeente
Steeds meer gemeenten maken gebruik van digitale platforms. Je kan dan bijvoorbeeld een afspraak maken via het internet. Grofvuil laten ophalen, afspraak maken… digitaal. Daarnaast moet je ook steeds meer eventuele informatie/brochures downloaden.
Natuurlijk is het niet in elke gemeente zo geregeld, maar het gaat de verkeerde kant op. Er moet altijd een vangnet zijn om mensen die niet kundig zijn te ondersteunen en te helpen.
Hoorde het gisteren nog op de radio en de geïnterviewde man van de belastingdienst gaf enkele standaardzinnen aan: ‘We zullen niemand aan zijn lot overlaten.’ Maar het ‘hoe’ kwam er maar niet uit! Andere zin: ‘Mensen kunnen altijd bij een bibliotheek terecht’. Moet je wel mobiel zijn. ‘Mensen kunnen ook anderen vragen hen te helpen.’ Vraag van Tijs vd Brink: ‘Maar mensen nemen toch niet hun persoonlijke belastingspullen mee? En moet iemand anders dan met je Digid aan de slag?’ Geen ander antwoord dan de standaardzinnen.
De overheid is niet geïnteresseerd in de burger en nog minder in de oudere burger.