Billenbier van Heineken in Afrika
Billenbier van Heineken. Afgelopen voorjaar deed NRC een boekje open over de promotiemeisjes van Heineken en verscheen het boek ‘Bier voor Afrika’ van de heer Olivier van Beemen. Daarbij kwam naar voren dat de zgn beer promotors van Heineken in Afrikaanse landen in slechte arbeidsomstandigheden moeten werken. De vrouwen moeten zich allerlei lichaamsaanrakingen tot zelfs gedwongen seks laten welgevallen als pro-motors van Heineken- en Amstelbier bij meestal potentiële mannenklanten van de biermerken. Uit een daarop volgend onderzoek van Partner Africa zou alleen van seksuele intimidatie sprake zijn in één van de dertien Afrikaanse Heineken-landen, te weten Mozambique, alwaar Heineken zijn promotie-activiteiten voorlopig (!) zou hebben opgeschort.
Heineken-topmanager, de heer Van Boxmeer, zelf niet vies van een relatie met een promotiemeisje, was geen heel extreme situaties tegen gekomen. Huh? ‘Daar moet een piemel in’ is niet heel extreem? Hoe dan wel? Heineken-wurgseks?
Deze manager heeft vanaf 2005 niets aan verbeteringen doorgevoerd, terwijl Heineken al 15 jaar bekend is met de slechte werkomstandigheden en het seksueel zeer overschrijdend gedrag naar deze vrouwen en meisjes. Billenbier van Heineken.
Maar nu blijkt dat er sinds de goede voorjaarsvoornemens van Heineken niets in de situatie van de vrouwen te zijn veranderd. Met te korte jurkjes waar op de achterkant, zeg maar op de billen, het bierlogo zit, worden de klanten uitgenodigd daarin te knijpen en dat gaat dan uiteraard verder met voelen en knijpen in borsten, maar evenzo moeten zij zich laten welgevallen dat klanten en een aantal barmannen seks met ze willen. Zo niet, dan ben je je baan kwijt. En denk maar niet dat er daar een UWV-instantie is die een werkloosheidsuitkering kan verstrekken.
Volgens Heineken hebben zij hun bierpromotie met de meisjes en vrouwen in vijf Afrikaanse landen gestopt, maar welke landen dit betreft is niet ‘heerlijk helder’.
Heineken verklaart die werkomstandigheden zeer serieus te nemen, maar doet dat dus niet. Heineken is de vrouwen dankbaar (?) voor hun ‘openheid’. De vacuüm verpakkende jurkjes zullen worden omgewisseld voor zwarte lange broeken en t-shirts (zijn die kledingstukken dan knijpproof?), vrouwen zullen telefonisch anoniem (je moet niet anoniem laten melden wat je al jaren weet, maar aanpakken of stoppen) kunnen melden als zij zich niet goed behandeld en bejegend voelen, en na het werk is er vervoer naar huis (van wie?) geregeld. Voornemens zoals zij eerder hebben geuit. Heineken erkent dat grensoverschrijdend gedrag naar vrouwelijke barbezoekers een hardnekkig probleem is, maar is niet van plan te stoppen met de beer promotors. Dus naar analogie van een andere reclame ‘Heineken doet NIET wat het beloofd’.
Misschien vindt Heineken dat dit allemaal best kan, nadat zelfs premier Rutte het goed vond dat onze koning een pilsje deed (of moest doen) met de heer Vladimir Poetin destijds op de Holland Heinekenhouseparty. Goede promotie van Nederland en Heineken, het geld moet rollen en het bier moet stromen; tegen elke #MeToo-prijs?
Waarom niet net als in de Nederlandse reclame stoere mannen onder elkaar de pils laten aanprijzen, of gezien het ‘hardnekkige probleem’ mannen in strakke jurkjes hijsen en borstenbier of prostitutiepils laten aanprijzen? Of zou een wereldwijde boycot van Heineken en Amstel sneller tot betere resultaten leiden?
Het is de verantwoordelijkheid van dit bierconcern om ‘Heerlijk helder Heineken’ te laten veranderen en ontwikkelen in ‘Eerlijk en transparant Heineken’. Anders blijft hun bier, bar en boos.