Inkomens van laag tot middenmaat
Inkomens van laag tot middenmaat
Als Pavlov-hondjes springt iedereen in de kramphouding om de huidige inkomenscrisis het hoofd te bieden. Het hoeft maar even tegen te zitten of we kijken naar de overheid, of beter gezegd de politiek, die het maar moet oplossen. Incasseren kunnen we niet meer.
Nu weet ik ook wel dat een bijstandsuitkering geen vetpot is en meer garantie geeft op een schuldsaneringspositie dan een beursnotering. Voor het minimumloon kan hetzelfde gelden (€ 22.400,- per jaar bruto). Maar aan de bovenkant van wat de middeninkomens (€ 35.000,- tot € 70.000,- per jaar bruto) heet, lijkt mij dat er best ruimte zit om het met iets minder te doen.
Dat de armoede stijgt is dus niet verwonderlijk. Kinderen die met lege magen naar school moeten zijn van alle tijden, maar in aantal gevallen stijgen ze sneller dan de inflatie. De voedselbanken kunnen bij wijze van spreken naar de beurs. Inkomens van laag tot middenmaat
Nu zijn er verschillende initiatieven om de financiële kant van de energiecrisis het hoofd te bieden. De Europese Commissie heeft een plan gelanceerd om in te grijpen in de vrije energiemarkt. Rutte IV heeft maatregelen voor de laagste inkomens (energietoeslagen, energiebelastingverlaging) genomen en afgekondigd maar dit gaat pas in per 1 januari a.s. Je wilt het nieuwe jaar toch goed beginnen, nietwaar?
Zelfs de gemeente Arnhem kan niet op al die initiatieven wachten en gaat zelf aan de slag om de laagste inkomen te ondersteunen.
Kritiek is dat bij het begin van het nieuwe jaar het armoedeleed al grotendeels geleden is, want er moet nú actie komen! De regering lijkt te herkennen dat, na het toeslagendebacle, de afspraak is om bij nieuwe maatregelen ook naar de uitvoeringskant te kijken. De Tweede Kamer-oppositie is dat gemakshalve vergeten om nu te scoren bij laagbetaald Nederland.
Als al die maatregelen worden uitgevoerd gaan de laagste inkomens er fors op vooruit, zou je bijna denken. Per 1 januari gaan de minimumlonen met structureel 10% omhoog, de CAO-lonen van de NS gaan in 18 maanden 9,25% omhoog (naast bedragen ineens), dus er zal nog wel meer gaan volgen in volgende CAO’s. Maar zullen die bedragen weer naar beneden bijgesteld worden als de energiecrisis voorbij is en de inflatie inkakt? Dacht het niet!
En ook al is de verwachting niet dat de heer Poetin snel het veld zal ruimen en het gas weer snel door de Nordstream-aderen zal vloeien en de inflatie in korte tijd weer op de door Brussel gewenste 2% zal komen, over de duur van de (structurele) maatregelen is niets afgesproken.
En dan dit lopende jaar. Wat kun je nu nog doen? Zonder alle gevolgen te kunnen overzien, zou je kunnen kijken of je een tijdelijke toeslag op het minimumloon kunt toekennen. Dus geen verhoging van het minimumloon, want dat heeft direct allerlei dempende effecten op het totaalinkomen. De bijstand is gekoppeld aan het minimumloon. Maar met zo’n tijdelijke toeslag laat je de andere toeslagen (o.a. zorg- en huurtoeslag) intact. Heeft iemand een salaris lager dan het minimumloon plus die toeslag, dan wordt dat aangevuld tot dat hoogste bedrag. Inkomens van laag tot middenmaat
Bovendien is het vrij snel helder te krijgen wie het minimumloon ontvangt. Werkgevers kunnen dit met één druk op de knop uit hun datasystemen leveren, inclusief de datum wanneer dat is gestart (stel bijvoorbeeld peildatum vanaf 1 juli 2022). Hetzelfde kunnen de gemeenten doen met de bijstandsgerechtigden.
Ongetwijfeld zijn er betere oplossingen, maar van regerings- noch van oppositiepartijen hoor je suggesties ter verbetering. Kun je er ‘in komen’ dat de politiek aan een creativiteitsminimum lijdt?