Kentekencamera’s, toegestaan of niet
Het aantal kentekenfoto’s was twee jaar geleden 120 miljoen, maar inmiddels 3 miljard. Net als bij ons thuis, digitaal gaat een stuk gemakkelijker dus meer en meer.
Dit kwam naar voren toen de belastingdienst een toelichting stuurde in een rechtszaak die een leaserijder had aangespannen. Hij vond en vindt dat de controle van de fiscus een inbreuk is op zijn privacy. Daarbij wordt het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens zelfs aangehaald.
Waarom die foto’s voor politie en belastingdienst? Nou, is de motorrijtuigenbelasting betaald, worden gestolen auto’s gezien en de belastingdienst kan zien of er met een leaseauto niet teveel privé wordt gereden. De politie checkt en verwijdert direct daarna de foto’s. De belastingdienst heeft voor zijn checks meer tijd nodig.
Nu de inbreuk op de privacy. Op zich heb ik er geen bezwaar tegen dat er gefotografeerd en gecontroleerd wordt. Ik betaal gewoon mijn motorrijtuigenbelasting en heb geen leaseauto. Bovendien is ieders kenteken door iedereen openbaar gade te slaan. Naast de herkenbaarheid dat het mijn auto betreft, is dit ook van belang voor eventuele wetsovertredingen die ik maak. Mijn kenteken moet goed herkenbaar zijn, zegt de wet, anders kan ik een bekeuring krijgen.
Waarom zou dit dan nu opeens een inbreuk zijn op mijn privacy? Iedereen ziet mijn kenteken, een soort van ‘vrije nieuwsgaring’. En de politie en de fiscus moeten hun (controlerende) taken kunnen uitvoeren.
Waarom is dat anders bij een andere automobilist al dan niet leaserijder? Hooguit kan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) op grond van privacywetgeving vinden dat de bewaartermijn bij politie of belastingdienst te lang is, meer verder zie ik geen extra of steekhoudend bezwaar. Waar wordt inbreuk gemaakt op welke privacy van mij? Welke persoonlijke of persoonsgegevens worden hiermee geschaad?
Overigens heb ik geen bezwaar tegen de controles, want daarmee kan diefstal en/of fraude worden aangepakt en daar hoef en wil ik niet aan mee betalen. Dan kan voor frauderende chauffeurs, al dan niet in een leaseauto, anders liggen maar om daarmee een beroep te doen op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens?
Ben benieuwd hoe dit afloopt. Of zie ik iets over het hoofd? Wordt vervolgd! Wie? De chauffeur, politie, justitie, de belastingdienst? De rechter moet dat nog uitspreken.