Klopt als een (niet rijdende bus)
Klopt als een (niet rijdende bus)
Daar gaan we weer: stakingen in het stads- en streekvervoer (met uitzondering van grote steden). Op 19, 20 en 21 oktober 2022 wordt er (deels) gestaakt in het openbaar busvervoer. Wat is er aan de hand?
Het CNV (Christelijk Nationaal Vakverbond) en haar leden (met 2/3 meerderheid) zijn akkoord met de nieuwe CAO die tot eind van dit jaar loopt. Deze CAO Openbaar Vervoer is daarmee rechtsgeldig en bindend. Behalve voor de FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging). Die vindt het resultaat te krap en wil dat de CAO wordt opengebroken om een inflatiecorrectie van 10% en € 100,- te eisen en meer vermindering van de werkdruk en stopzetting van de afbraak van het (streek)vervoer. Klopt als een (niet rijdende bus)
Hiermee loopt de FNV uit de pas met een rechtsgeldige en ook voor haar bindende CAO. De FNV geeft op haar website aan: ‘…..ontzettend vervelend voor de reiziger, maar deze staking komt echt door de weigerachtige opstelling van de werkgevers om tot een eerlijke cao te komen.’
Het is dus zoiets als: mijn rechterburen (werkgevers streekvervoer) laten hun kat buiten schijten in mijn tuin en ik gooi die drollen in de tuin van mijn linkerburen (de reizigers) om mijn rechterburen zover te krijgen dat zij hun kat binnen houden.
In tegenstelling tot wat zij schrijven is het niet de keuze van de werkgevers om te staken bij een rechtsgeldige CAO, maar van de FNV, die er dus verantwoordelijk voor is dat veel mensen niet naar hun werk kunnen, niet naar het ziekenhuis kunnen voor een afspraak of een dienstverlener toch moeten betalen zonder diensten te kunnen afnemen vanwege het gebrek aan gebruikelijk openbaar vervoer.
De reiziger is geen partij in dit conflict en moet dus niet de dupe worden van deze FNV-staking. De FNV moet bij die werkgevers zijn; daar hebben zij een conflict mee. Bovendien zou de steun van de reiziger beter gediend worden als er gratis vervoer door de chauffeurs wordt aangeboden in plaats van staken. Met een dergelijke klantvriendelijke actie wordt de reiziger niet benadeeld in het reizen en laat je het conflict waar het thuishoort, tussen FNV en de werkgevers.
De FNV-site vermeldt ook: ‘Ze steken gewoon hun middelvinger op naar hun eigen personeel.’ Met ‘ze’ worden de werkgevers bedoeld en ook al zijn zij wellicht niet brandschoon, die middelvinger naar de reiziger komt toch echt van de FNV. De FNV had namelijk ook een andere keuze kunnen maken. Klopt als een (niet rijdende bus)
Dat dan nog los van – zoals al meermalen aangegeven – die rechtsgeldige CAO. FNV, dan is je beurt voorbij en kijk je naar de volgende ronde: de CAO vanaf 1 januari 2023, waar ongetwijfeld binnenkort de onderhandelingen voor zullen beginnen.
Hoe terecht een verbetering van loon en arbeidsomstandigheden, naast werkdrukvermindering ook is, dit soort stakingen jaagt de reiziger alleen maar uit het openbaar vervoer. Uiteindelijk wordt het aantal ritten dan minder en minder frequent, zonder dat er dan nog extra personeel nodig is. Maar of dàt de bedoeling van de FNV is, vraag ik me sterk af. Klopt als een (niet rijdende bus)
Geachte FNV, dit lijkt mij dit een typisch gevalletje voor de ‘Rijdende rechter’.
Auteur: Guus.