Knallend het nieuwe jaar in
Knallend het nieuwe jaar in.
Het NOS-journaal van zaterdag 4 januari 2020 gaf de volgende cijfers:
- in 2018 waren er 1200 vuurwerkslachtoffers.
- in 2019 zo’n 1300, waarvan bijna 400 bij de SpoedEisende Hulpafdelingen (SEH’s) van ziekenhuizen terecht kwamen en zo’n 900 bij de huisartsen.
- 80% van de ongevallen kwam door legaal vuurwerk.
- 80 van de slachtoffers was man, 50% van de slachtoffers waren jonger dan 20 jaar en 10% was onder de 10 jaar!
- bijna niemand van de slachtoffers droeg een vuurwerkbril.
Het nog niet kunnen overzien van de gevolgen van hun handelen werd als verklaring gegeven van het grote aantal jongeren onder de slachtoffers. Knallend het nieuwe jaar in.
Ook weten we dat dat waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de twee dodelijke slachtoffers die zijn te betreuren (vuurwerk aansteken op een zitbank in de hal van een Arnhemse flat met een grote brand tot gevolg, een vader en zijn zoon kwamen om en de moeder en dochter liggen met ernstig letsel in het ziekenhuis). Een jongen van 12 en één van 13 jaar worden vervolgd.
Ook zijn brandweermensen, ambulancepersoneel en politieagenten in hun hulpverlenende taken zwaar gehinderd door vuurwerkgooiende burgers. Hoeveel zullen hiervan trauma’s oplopen, die ze niet of zeer moeilijk kunnen overwinnen?
Inmiddels is een meerderheid – zo rond de 65% – van de bevolking voor een vuurwerkverbod, leren enkele onderzoeken.
Maar de vuurwerkbranche pleit voor meer voorlichting en stelt dat het hinderen van hulpverleners niet aan het vuurwerk te wijten is. Dat klopt wel, maar iemand steekt het aan. En daarbij geldt wel: de gelegenheid maakt de dief, en de dief maakt slachtoffers.
Na de jaarwisseling heeft de branchevereniging wel kenbaar gemaakt dat zij ook een bijdrage wilen leveren aan een veiliger vuurwerkjaarwisseling. Knallend het nieuwe jaar in.
De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) heeft meermalen de regering geadviseerd over het vergroten van de veiligheid rond het afsteken van vuurwerk en bleef kritisch op de keuzes van de regering.
En ook de politie heeft meermalen gevraagd om krachtiger maatregelen tegen het misbruik van vuurwerk.
Maar een traditie wordt weer afgenomen is het tegenargument van vuurwerkliefhebbers.
Grote vraag is natuurlijk hoe de regering nu gaat reageren. Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft eind december 2019 gedreigd met het niet meer uitsluiten van een vuurwerkverbod als deze jaarwisseling 2019/2020 weer onrustig zou verlopen. Voldoende ruimte om het begrip ‘onrustig’ soepel te interpreteren en dus geen vuurwerkverbod in te stellen. En hij is van het CDA en zal dus ongetwijfeld de VVD tegenover zich vinden bij het zelfs maar uitspreken van het woord ‘vuurwerkverbod’.
Vraag is daarom: hoeveel doden, al dan niet ernstig gewonden, getraumatiseerde hulpverleners, om nog maar niet te spreken van angstige en gewonde (huis)dieren zijn er nodig om de VVD en onze premier Rutte op een ander idee te brengen. In de ministerraad van vrijdag 10 januari 2020 is afgesproken te kijken naar extra maatregelen dan wat al was afgesproken voor de komende jaarwisseling 2020/2021. Maar heeft premier Rutte al gezegd: aan een totaalverbod wordt niet gedacht.
Zou het dan een idee zijn om een apart terrein aan te wijzen per gemeente, stad of dorp (en dan niet hartje centrum of midden in een woonwijk!) waar degenen, die verantwoord met vuurwerk kunnen en willen omgaan, hun particuliere vuurwerk mogen afsteken.
Regel dat daar de veilige containers van vuurwerkhandelaren staan, waar de vuurwerkafstekers vanaf 22.00 uur op oudejaarsavond hun vuurwerkbestelling kunnen ophalen (bestelling en betaling, zoals nu ook vaak, vooraf via internet). Vanaf 23.00 uur kunnen zij het afgezette terrein op, maar uitsluitend als zij een vuurwerkbril dragen.
Geef de horeca de gelegenheid om daar champagne aan te bieden vanaf 23.30 uur. Hele gezinnen kunnen dan daar hun vuurwerkshow bewonderen en de traditie (vanaf 1948) kan in tact blijven.
De gemeenten kunnen veiligheidsmaatregelen nemen voor dit vuurwerkterrein (brandweer, ambulance, EHBO, beveiliging van politie en handhaving) en achteraf de restanten van het vuurwerk beheerst houden tot het terrein en opruimen (nu vaak stadsreiniging die door de gemeente rijden om de rotzooi op te ruimen, die sommige vuurwerkafstekers kennelijk niet zelf kunnen opruimen).
Een hoop van de huidige (herstel)kosten worden bespaard en gericht ingezet voor een beheerste vuurwerkjaarwisseling.
Voordelen: minder slachtoffers, minder kosten, minder overlast (geweldsslachtoffers, vernielingen, branden, vuilcontainers, etc.), gerichter en waarschijnlijk minder toezicht/handhaving, traditie gered, en ga zo maar door.
Wat wil je nog meer?