Staatskleun KLM
Staatskleun KLM
We helpen de onze nationale KLM en daarmee Schiphol met miljarden staatssteun, maar waarom is dat nodig? Het is al jarenlang een noodlijdende sector (faillissement buitenlandse Sabena en SwissAir in 2001). Er moest gefuseerd worden om te overleven, en zo is ook AirFrance-KLM ontstaan in 2004. Het is nodig vanwege de werkgelegenheid, de spilfunctie van KLM met Schiphol en daarna nog de coronacrisisgevolgen voor de luchtvaart en in het bijzonder de KLM.
En dan had de regering nog de aandelenaankoop zodanig opgeschroefd, dat zij dachten meer zeggenschap te hebben binnen die spanningskant tussen KLM en AirFrance.
Wel nu, KLM had zo’n 35.000 medewerkers, maar met Schiphol en omringende werkgelegenheid ging het om zo’n krappe 114.000 banen, was berekend. KLM is de spin in het luchtvaartweb met wereldwijde verbindingen. Het wegvallen van KLM zou grote gevolgen hebben voor het vestigingsklimaat van bedrijven, zowel hoofdkantoren als uitvoeringsorganisaties.
De omvang van de staatssteun bestond uit een lening van 1 miljard euro en een 90% garantstelling voor 2,4 miljard euro die de banken zouden gaan lenen aan KLM. Dus als KLM die banken niet terug kan betalen, dan draait de overheid daar bijna helemaal voor op. Medio 2024 moeten de leningen zijn afbetaald. Overigens is KLM al langer bezig met het terugbetalen van de leningen.
Er is wel een aantal voorwaarden gesteld aan KLM voor dit steunpakket:
- Er zullen bezuinigingen/kostenreducties moeten worden doorgevoerd door KLM.
- Gedurende de steunmaatregelen worden er geen bonussen en dividenden uitgekeerd.
- De salarissen moeten omlaag, waarbij degenen die het meest verdienen het meest inleveren (denk aan management, gezagsvoerders en piloten).
- Er wordt een ‘staatsagent’ vanuit de overheid toegevoegd aan de KLM om toezicht te houden op de uitvoering van de afspraken.
- De nachtvluchten gaan van 32.000 terug naar 25.000.
- De CO2-uitstoot is in 2030 met 50% verminderd en vanaf 2030 is de brandstof voor 14% duurzaam.
Dat laatste is niet zo gek wetend dat luchtvaartmaatschappijen tot de grote vervuilers van het milieu behoren en zij worden al ontzettend gespekt omdat ze geen accijnzen op de brandstof betalen, zoals iedere andere brandstof verbruikende vervoerder wel moet. Staatskleun KLM
De staatsagent, de heer Jeroen Kremers (oud-ambtenaar), heeft inmiddels een kritische 4e rapportage het licht doen zien. Naast voornoemde leningen heeft KLM ook 2 miljard euro gekregen (geen lening) aan NOW-coronasteun (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) om mensen in dienst te houden en door te kunnen betalen en uitstel voor de betaling van loonbelasting voor een bedrag van 1,5 miljard euro (84 miljoen terugbetaald). Staatskleun KLM
KLM heeft 277 miljoen euro van de overheidslening benut en 665 miljoen van de bankleningen, maar deze inmiddels terugbetaald. Maar de mogelijkheden zijn nog steeds aanwezig om te lenen, inclusief de daarbij geldende voorwaarden, en de staatssteunregeling is niet opgezegd door KLM.
Toch laat KLM nogal wat steken vallen bij de voorwaarden die zijn afgesproken. De inlevering van beloningen door piloten en hoger betaalden is bijna geheel gestopt sinds voorjaar 2022, maar lager beloonde medewerkers zitten grotendeels wel op hun ingeleverde salarisniveau. Eind 2022 kregen leden van het bestuur en het hoger management een bonus voor het jaar 2019, omdat een rechterlijke uitspraak alleen een bonus toekende aan de oud-KLM-topman, de heer Pieter Elbers. Ook op andere onderdelen zullen de afgesproken kostenverminderingen niet gehaald worden (in 2023 geschat op 250 miljoen euro, in de jaren daarna oplopend naar 475 miljoen euro per jaar). Staatskleun KLM
Onduidelijk is echter of en zo ja, welke sancties de overheid is overeengekomen bij niet nakoming van de afspraken en voorwaarden.
Wordt het niet eens tijd om dit soort mega-steunoperaties, met overtreden afspraken door de ontvanger, af te schaffen? De regering heeft KLM een 1e klas financieel ticket gegeven naar de Malediven, maar de KLM lijkt meer op malle dieven. Een staats(mis)kleun?!
Auteur: Guus