Wat invloed doet-schelden doet geen pijn
Wat invloed doet-schelden doet geen pijn
We zijn allemaal wel eens gepest, zeker in onze lagere-schooltijd. Vooruitstekende tanden, dan ben je een konijn. Wat ronder, dan ben je een varken. Draag je een bril, word je brillenjood genoemd…en ga zo maar door.
Maar sommige kinderen worden structureel gepest. Ze zijn altijd de pineut. Meestal gaat het dan om groepspesten van een zwakker gedachte eenling. En het permanente pesten zorgt dan voor een zichzelf waarmakende voorspelling, je voelt je ook een nul, konijn, varken, etc. Wat invloed doet
Vaak blijkt dat de pesters, als ze volwassen zijn, zich daar helemaal niet meer van bewust zijn, maar de tot slachtoffers gemaakte kinderen hebben veelal een minderwaardigheidscomplex, hebben vaak een zwak zelfbeeld, en niet zelden blijven zij lijden aan die vernederingen.
Pesters oefenen macht uit, en het verbale tot fysieke geweld leidt tot onmacht. Dus als je als volwassene op die scheldtoer gaat, heeft dat in veel gevallen zo’n zelfde effect op degene die uitgescholden wordt. Kortom als je een zwarte medemens bejegent als lui wordt zij of hij er niet vrolijk van, maar zal begrijpelijk minder gemotiveerd raken en denken ‘zoek het uit’ en minder hard lopen.
Of als je een zwarte jongen prijst vanwege zijn stevige fysieke uiterlijk en daarmee een schooladvies geeft om de sportkant op te zoeken, had het wellicht beter geweest om verder te kijken en een intellectueel beter advies te geven (tot bijvoorbeeld universitaire opleiding sportfysiologie). Wat invloed doet
In dat laatste geval is het niet negatief bedoeld, maar mist het in zijn onbewustheid zijn uitwerking vaak niet. En als je in november en december een gekleurd iemand voor zwarte piet uitmaakt, krijgt die persoon er schoon genoeg van en zal zich niet onlogisch tegen het fenomeen van zwarte piet keren omdat zij of hij dit als negatief ervaart.
Nu even wat breder: als de heer Baudet (Forum voor Democratie) praat over ‘homeopatische verdunning van het Nederlandse volk’, dan sluit hij niet-Nederlanders dus uit en die zullen van een dergelijke negatieve en herhaalde uitspraak niet vrolijk worden.
Als de heer Wilders (PVV, Partij voor de Vrijheid) de Islam haat en een gewelddadige religie noemt, of de retorische vraag aan zijn volgers stelt of zij meer of minder Marokkanen In Den Haag en Nederland willen, een hoofddoek/boerka wil belasten met een kopvoddentax, de Koran het Islamitische ‘Mein Kampf’ noemt, dan worden Moslims en Marokkanen daar dus zeer begrijpelijk niet enthousiast over. Wat invloed doet.
De heer Wilders heeft gezegd ‘Ik gebruik nooit geweld’, maar schelden/pesten/treiteren op deze manier is wel degelijk (verbaal) geweld en mist zijn vernederende uitwerking niet. En dat dan nog los van volgers die daarin een legitimering vinden om ook te gaan schelden of nog erger, fysiek geweld te gebruiken.
Degene, die het lijdend voorwerp is van dit soort uitsluitingsopmerkingen, kan dan terug slaan of zich voegen naar de slachtofferrol, maar zeker is dat er een tegenreactie komt. De (doods)bedreigingen aan het adres van de heer Wilders – hoewel niet juist en onterecht, los vanuit welke hoek deze mogen komen – zijn daar een resultaat van. Actie en reactie.
De Islam op zich is niet gewelddadig en Moslims zijn in de kern niet agressief. Ze worden hooguit zo gemaakt door de neerbuigende wijze waarop er over hen gesproken wordt. Zoals priesters niet perse kindermisbruikers zijn. En Ajaxieden niet allemaal negatief over Joden scanderen. Anders gezegd: beperk je negatieve bejegening en benadering tot degene die echt iets verkeerd doet en zie die niet als representant van de totale groep of groepering.
Pesten, vernederen en uitsluiten leiden nooit tot verheffing of verbetering, maar wakkeren een negatieve beleving en mogelijk reactie aan. Wie haat zaait, zal haat oogsten. En omgekeerd: wie liefde, verdraagzaamheid, vergeving, erkenning, positieve bejegening zaait zal dat ook oogsten.
Zou het mogelijk zijn dat we positieve Baude(t) of Gewildadige uitspraken zullen gaan horen die inclusie vorm geven? Of hebben beide heren nog nooit Spaans, Italiaans, Grieks, of zelfs Marokkaans, Indiaas, Turks gegeten? Wat invloed doet.
Auteur: Guus